Indonezyjski rynek samochodów używanych jest na kursie wzrostu napędzanego przez kilka trendów: rosnącą cyfryzację w sprzedaży samochodów używanych; większą różnorodność opcji finansowych; oraz pandemię COVID-19, która popchnęła ideę prywatnej własności samochodu.
Broom, startup auto-finansowy z siedzibą w Indonezji, który chce pomóc dealerom używanych samochodów pracować bardziej wydajnie poprzez zastosowanie modelu pożyczek zabezpieczonych aktywami do ich działalności – oferując handel w aplikacji między dealerami i zapewniając nowe finansowanie, aby to zrobić – powiedział we wtorek, że zamknął rundę finansowania o wartości 10 milionów dolarów przed serią A, prowadzoną przez Openspace Ventures.
Inni inwestorzy, w tym MUFG Innovation Partner, BRI Ventures i jego wcześniejsze wsparcie, takie jak AC Venture i Quona Capital, również uczestniczyli w najnowszej rundzie. (Broom odmówił komentarza na temat tego, czy on lub jego inwestorzy zostali dotknięci przez rozpadający się kryzys bankowy w Dolinie Krzemowej).
Startup powstał, gdy Pandu Adi Laras, dyrektor naczelny (CEO) i współzałożyciel Broom, chciał kilka lat temu sprzedać swój samochód, co robił, bo potrzebował gotówki na remont domu. Jednak dealerzy używanych samochodów, których odwiedził Laras, powiedzieli mu, że nie mogą sobie pozwolić na odkupienie samochodu Larasa z powodu ograniczonych pieniędzy w ręku i kapitału obrotowego, oferując w zamian jedynie trade-ins.
„Tradycyjne podejście jest bardziej jak otwieranie sklepów typu mom and pop, gdzie sprzedawcy muszą czekać, aż ich inwentarz zostanie sprzedany [klientom końcowym], a następnie mogą wykorzystać pieniądze, aby uzyskać nowy inwentarz do sprzedaży” – powiedział Laras.
Według Larasa, problem ten był dość powszechny wśród dealerów używanych samochodów w Indonezji i to właśnie dlatego wpadł na pomysł Broom.
Współzałożyciel i dyrektor finansowy (CFO) Andreas Sutanto i Laras rozpoczął Broom w 2021 roku. W następnym roku uruchomiła swoją flagową usługę, Buyback, aby pomóc dealerom używanych samochodów w Indonezji, z których wielu nie ma dostępu do kapitału.
„Dzięki Buyback, [dealerzy samochodowi] mogą zoptymalizować swoje zapasy i przyspieszyć obrót, zwiększając w ten sposób swoje przychody; nasza aplikacja pozwala im łatwo zarządzać przepływem wejściowym i wyjściowym oraz handlować z innymi dealerami w naszym ekosystemie” – powiedział Laras.
Buyback zapewnia dealerom „krótkoterminowy kapitał obrotowy poprzez usługę tymczasowej sprzedaży samochodów z opcją odkupu” i handel między dealerami, dzięki czemu zarządzanie zapasami jest bardziej efektywne. Startup wyjaśnia, że Buyback „nie jest pożyczką per se, ale jest to bardziej tymczasowa sprzedaż, która obejmuje zmianę właściciela. Dealerzy mogą wtedy odkupić swój przedmiot po nieco wyższej cenie.”
Najnowsze finansowanie, które w sumie wyniosło 13 milionów dolarów, pozwoli Broomowi na zróżnicowanie oferty produktowej i przyspieszenie obrotu magazynowego dla Brooma i jego dealerów. Firma niedawno uruchomiła swój pierwszy salon offline, w którym jej partnerzy mogą zaprezentować swoje zapasy większej liczbie klientów końcowych. Oprócz finansowania kapitałowego, Broom uzyskał w zeszłym roku pożyczkę w wysokości 12 milionów dolarów od DBS Indonesia i BRI. Startup zamierza podwoić swój kredyt od zewnętrznych kredytodawców, aby obsłużyć więcej transakcji.
Broom twierdzi, że ponad 5 000 dealerów używanych samochodów, jego główni klienci docelowi, korzystają obecnie z jego platformy w Indonezji, przyczyniając się do około 30,6% sprzedaży nowych samochodów w Azji Południowo-Wschodniej. Średnio, korzystanie z platformy Buyback pozwoliło dealerom zwiększyć 3x ich wielkość zapasów, sprzedaż i rentowność, według Broom. Firma skupia się na Indonezji, gdzie rynek samochodów używanych szacowany jest na 65 mln dolarów i ma osiągnąć 70,3 mld dolarów do 2027 roku. Broom ma możliwość dostarczenia swojego rozwiązania dealerom, a później bezpośrednim klientom.
Niektóre rynki motoryzacyjne, takie jak Carro, Carsome i OLX Indonesia, obejmują handel i finansowanie klientów bezpośrednich. Broom starał się wyróżnić poprzez dążenie do wzmocnienia pozycji istniejących dealerów, których liczba w Indonezji przekracza 50 000.
Plany technologiczne Broom obejmują budowę modelu inteligencji do oceny jakości samochodów.
Placówka zatrudnia 120 osób.
„Rynek samochodów używanych w Indonezji jest ogromny, ale rozdrobniony i niezorganizowany” – powiedział Nobutake Suzuki, prezes i dyrektor generalny MUFG Innovation Partners. „Broom przyjmuje nowatorskie podejście do rozwoju rozwiązań pożyczkowych zabezpieczonych aktywami, które są bardziej elastyczne, tańsze i dostępne, pomagając wzmocnić pozycję małych dealerów, którzy dominują w transakcjach samochodów używanych w Indonezji”.