
Zaledwie 5% wszystkich pojazdów w Wielkiej Brytanii jest sprzedawanych online, mimo że przed wprowadzeniem systemu COVID, 43% kupujących samochody chciało przeprowadzić całą transakcję online, nigdy nie odwiedzając dealera samochodowego.
Kupowanie i sprzedawanie używanych samochodów jest bardzo irytujące, ponieważ zazwyczaj wiąże się z nadmiernym badaniem rynku, niezliczoną ilością nieprzejrzystych negocjacji i zaniżonych ofert.
Ale Tom Leathes, dyrektor generalny londyńskiej firmy Motorway twierdzi, że sprzedawcy na jego platformie zarabiają do 1000 funtów więcej za swój samochód niż mogliby za pośrednictwem innych narzędzi sprzedaży.
„Przekształcamy proces sprzedaży samochodu, przenosząc go całkowicie do internetu” – powiedział w wywiadzie dla BBC.
Budowanie silnika sprzedaży samochodów używanych
W ciągu ostatnich dwóch lat Motorway odniósł ogromny sukces dzięki wyjątkowemu podejściu do sprzedaży samochodów używanych: aukcjom internetowym. W tym przypadku sukces jest podwójny. Konsumenci nie tylko mają do dyspozycji sprawniejsze, cyfrowe podejście do wystawiania i sprzedaży swoich samochodów, ale także zazwyczaj uzyskują więcej za swój pojazd w porównaniu z tradycyjnymi metodami.
Motorway działa w następujący sposób: klient przesyła szczegóły dotyczące swojego używanego samochodu za pośrednictwem aplikacji Motorway. Następnie, aplikacja wykorzystuje sztuczną inteligencję i ulepszoną wizję komputerową, aby wirtualnie ocenić stan samochodu. Po dokonaniu oceny i weryfikacji samochodu, jest on wystawiany na codzienną aukcję do ponad 3 000 dealerów samochodów używanych, z których każdy indywidualnie składa ofertę. Najwyższa oferta wygrywa samochód, a następnie jest on odbierany za darmo przez dealera w ciągu 24 godzin.

In total, a car can go from listed in auction to off a driveway in under a day, and it’s all completely free for the seller. Over 90% of cars are sold within 24 hours of being listed on Motorway.
“By cutting out the dealer and moving the whole process online, we get a much better deal for both sides, without the hassle and with a much better experience,” says Leathes.
Motorway’s seamless auction-based platform also makes the experience for the seller much smoother. It removes every instance of high-pressure in-person situations, where a seller may not fully understand the value of their car before trading it in.
There’s also a benefit for the dealers themselves. Motorway’s platform improves the overall infrastructure around used car markets, connecting dealers to the absolute best stock of used cars to then offer to their own customer bases.
“There’s no one in the middle, and that ensures the dealers always get the best price,” explained Leathes.
Motorway’s impressive growth
The model is obviously working, as Motorway recently secured a massive £48 million funding round. As the pandemic drove every type of commerce online, Motorway has seen an exponential rise in the need for its services. The company saw sales top £50 million in May 2021 alone, and is currently hitting around £2.5 million of transactions per day and 4,000 car sales each month.
There is also a lot of room for Motorway to grow. In the U.K., the used car market sits at around £60 billion per year. Since the start of 2021, Motorway reported that average transaction prices for cars listed on its site have risen 8.2%.
Looking to North America, Carvana, the second-largest used car marketplace in the U.S. (which is also online-only) sold 37% more cars in its most recent reported quarter. Clearly, there is a rising demand for used cars across the world, and Motorway is intent on scaling up to grab it.
“It has been a crazy year for the used car industry,” says Leathes. “Ever since the pandemic, there has been this shift for people to buy a car. There are lots of reasons for that: people are avoiding using public transport, and there’s a shortage of new cars, so this has led to a very buoyant used car market and a renaissance for that market.”
BMW’s interest in Motorway
One of the more interesting aspects of Motorway’s growth is a key investor behind its recent funding round. BMW’s venture fund arm, BMW i Ventures, took a stake in Motorway, obviously believing in the power of bringing a digital edge to a used car market ripe for disruption.
“With Motorway, we have invested in a company that has created an innovative way for car owners to sell their vehicles by connecting consumers to car dealers directly,” said Kasper Sage, partner at BMW i Ventures. ”Their platform marks the start of a new era in used car retail by making the selling process simpler, faster, and hassle-free – and by delivering both a superior experience and a better deal for both parties.”
Motorway is set to expand: it will build the “most advanced platform for used car transactions,” according to Leathes, and in order to do so, the company will grow from its current size of 160 to about 200 by the end of 2021. The company is currently looking for all kinds of engineering, marketing, and sales roles at its London office.