
W lutym 2022 roku zespoły Formuły 1 wprowadziły do użycia nowe samochody dostosowane do zmienionego regulaminu, co oznacza początek nowej ery, która przywraca znaczenie umiejętności kierowców. Wprowadzenie mniejszego „brudnego powietrza” sprawi, że samochody będą łatwiejsze do śledzenia, co wcześniej było problemem, gdy kierowcy musieli utrzymywać bezpieczną odległość, aby oszczędzić opony.
Te zmiany skupiają się głównie na przemodelowaniu przednich i tylnych skrzydeł samochodów. Nowe samochody Formuły 1 zyskują przyczepność dzięki systemom kierowania powietrzem przez tunele Venturi pod samochodem, eliminując wiry powietrzne za pojazdem, znane jako „brudne powietrze”.
Jednym z efektów tych wirów była większa poślizg samochodów, co prowadziło do przegrzewania opon i zwiększonego zużycia, zwłaszcza opon miękkich.
Jakie są wady nowych samochodów Formuły 1?
Nowe samochody Formuły 1 zmieniają całkowicie doświadczenie prowadzenia. Aerodynamika nie jest już tak perfekcyjna i stabilna, jak w ostatnich latach. Zespoły muszą teraz dostosować się do braku stałego strumienia powietrza podczas jazdy zakrętem, co z pewnością sprawi, że prowadzenie będzie bardziej wymagające.
Ogólnie rzecz biorąc, nowe samochody Formuły 1 zdają się kłaść większy nacisk na umiejętności samych kierowców. To oznacza, że Formuła 1 może stać się bardziej wymagająca i wyzwaniowa, ponieważ wyeliminowano nieco zbyt dużą łatwość, którą doświadczaliśmy w ostatnich latach. Nawiasem mówiąc, Lewis Hamilton, jeden z czołowych kierowców, publicznie wyraził obawy co do nadmiernej „łatwości” Formuły 1 i domagał się zniesienia pewnych aspektów wspomagania kierowania, aby uczynić wyścigi bardziej wyczerpującymi.
Czy Wszystkie Samochody Formuły 1 Będą Takie Same od 2022 roku?
Formuła 1 zaprezentowała prototypy nowych samochodów podczas weekendu wyścigowego w Silverstone, ale na niewielką uwagę kierowców, którzy znali te zmiany od ponad roku. Nowe bolidy wzbudziły mieszane uczucia – zarówno nadzieje, jak i obawy. Lando Norris z McLaren powiedział, że spodziewa się trudniejszego prowadzenia samochodu, na granicy trudności, co może być wyzwaniem, na które warto się przygotować.
Dla młodszych kierowców, takich jak Schumacher, Mazepin i Tsunoda, nowe bolidy mogą być okazją do zdobycia cennego doświadczenia. W sezonie 2021 ci trzej kierowcy przeszli z Formuły 2 do Formuły 1, co może okazać się korzystne, ponieważ są bardziej elastyczni w dostosowaniu się do nowych warunków. Jednak pozostaje pytanie, jak dokładnie zespoły dostosują się do nowych bolidów i jakie poziomy stabilności osiągną w nowych warunkach.
Czy Samochody Formuły 1 będą Wolniejsze?
Gdy nowe przepisy były wprowadzane ponad rok temu, istniały obawy, że samochody staną się wolniejsze. Pierwotne obliczenia sugerowały, że czasy okrążeń mogą wzrosnąć o około pięć sekund. Jednak zespoły nauczyły się już doskonale dostosowywać nowe samochody, co oznacza, że obecnie szacuje się, że różnica wyniesie jedynie pół sekundy. Chociaż to nadal znaczna zmiana, można oczekiwać, że zespoły nadal będą dążyć do dalszych ulepszeń, aby zminimalizować tę różnicę.