Czy Wodór Nadal Ma Szansę w Samochodach Przyszłości?

Kiedyś, w przeszłości, technologia wodorowa była uważana za obiecującą alternatywę dla tradycyjnych silników benzynowych i wysokoprężnych. Obecnie jednak wydaje się, że przyszłość samochodów na wodór jest coraz bardziej niepewna, a trendy rynkowe nie są zbyt sprzyjające.

Na przykład targi samochodowe IAA 2019 we Frankfurcie jasno pokazały dominację samochodów elektrycznych. W momencie, gdy większość producentów samochodów prezentowała swoje elektryczne modele, pojazdy na wodór były zepchnięte na dalszy plan. Poziom zainteresowania nimi był praktycznie znikomy.

Volkswagen wprowadził na rynek model ID3 o futurystycznym designie, a Porsche zaprezentowało Taycana – oba modele w pełni elektryczne. Wydaje się, że branża motoryzacyjna skoncentrowała się na pojazdach z baterią. Chociaż istnieją pewne kontrowersje i mity wokół elektromobilności, niewielu zwolenników tradycyjnych samochodów z silnikiem spalinowym przekonuje się na korzyści wodoru.

Kilka dekad temu wodór uchodził za przyszłość transportu, zwłaszcza w obliczu braku infrastruktury ładowania i ograniczonego zasięgu pojazdów elektrycznych. Wówczas wiele firm skupiło się na technologii wodorowej. Jednakże w 2020 roku te inwestycje wydają się być nieco zapomniane.

Nawet sam przemysł zaczyna odwracać się od wodoru. Herbert Diess, dyrektor Volkswagen, nazwał samochody na wodór zaprezentowane przez BMW jako „niezbyt rozsądny” pomysł.

Podczas różnych targów motoryzacyjnych, pojazdy wodorowe odgrywają niewielką rolę. Choć BMW i Hyundai prezentują swoje modele, są one ledwie zauważalne wśród innych samochodów.

BMW twierdzi, że przyszłość leży w samochodach elektrycznych z baterią, choć firma nadal eksperymentuje z wodorem.

Mercedes nadal inwestuje w technologię wodorową, ale ich model GLC F-Cell jest dostępny tylko dla wybranych klientów i w ograniczonej liczbie.

Na skalę globalną większość producentów samochodów wydaje się nie inwestować w technologię wodorową. Nawet Toyota, która była pionierem w tej dziedzinie, zrezygnowała z prezentacji swoich samochodów na targach IAA. Inni producenci, tacy jak Honda, skoncentrowali się na elektrycznych pojazdach. Nawet chińscy producenci samochodów, którzy odgrywają kluczową rolę na rynku, przesuwają swoją uwagę na elektromobilność.

W Niemczech zarejestrowanych jest zaledwie 386 samochodów na wodór. To znikoma liczba w porównaniu do ogólnej liczby pojazdów. Wciąż przyrost elektromobilności jest większy i nadal rośnie.

Produkcja wodoru jest kosztowna i wiąże się z emisją dwutlenku węgla. Efektywność energetyczna samochodów na wodór jest znacznie niższa w porównaniu do pojazdów elektrycznych. W związku z tym, przyszłość technologii wodorowej wydaje się być zagrożona w kontekście przemysłu motoryzacyjnego.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top