Meta, firma macierzysta Instagrama, Facebooka i WhatsApp, pracuje nad zdecentralizowanym projektem mediów społecznościowych, który może rywalizować z Twitterem w sposób, w jaki nie mógł tego zrobić Mastodon.

Odkąd Elon Musk przejął stery na Twitterze pod koniec ubiegłego roku, firma doświadczyła masowych zwolnień, kontrowersji związanych z płatną weryfikacją, wielu awarii technicznych, ogromnych strat w przychodach z reklam i wielu dramatów. Użytkownicy doświadczyli naruszenia danych i nieprzyjemnych kłótni online z CEO firmy.
W rezultacie miliony użytkowników opuściły Twittera, a niektórzy szukają alternatywy dla aplikacji, która kiedyś została okrzyknięta cyfrowym rynkiem. A konkurenci chcą stworzyć swój własny cyfrowy rynek miejski i wykorzystują nieład na Twitterze.
Meta, firma macierzysta popularnych aplikacji sieciowych Facebook, Instagram i WhatsApp, jest w trakcie tworzenia własnej alternatywy dla Twittera, o czym jako pierwsza poinformowała internetowa publikacja Moneycontrol.
Według e-maila z Meta do biuletynu technologicznego, Platformer, Meta „bada samodzielną zdecentralizowaną sieć społeczną do dzielenia się aktualizacjami tekstowymi.” To oświadczenie zostało również przekazane wielu punktom informacyjnym, ponieważ Meta dąży do utrzymania szczegółów projektu blisko firmy.
Meta twierdzi, że istnieje możliwość, aby twórcy i osoby publiczne współistniały i wchodziły w interakcje na jednej platformie. Jest taka możliwość, ale została ona zrealizowana 17 lat temu przez założycieli Twittera.
Szansa dla nowych aplikacji podobnych do Twittera nie wynika z nowatorskiego, innowacyjnego pomysłu, ale z powodu złego zarządzania Twitterem, spadku popularności i spadku przychodów, co robi miejsce dla konkurencji.
Według źródeł bliskich nowemu projektowi Meta, przedsięwzięcie jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju. Jednak według Moneycontrol projekt nosi nazwę P92, a użytkownicy mogą zalogować się do aplikacji za pomocą danych uwierzytelniających z konta na Instagramie.
Podobnie jak Mastodon, Meta planuje stworzyć zdecentralizowaną platformę mediów społecznościowych. Zdecentralizowane sieci społecznościowe różnią się od scentralizowanych sieci, ponieważ wiele podmiotów je kontroluje. W zdecentralizowanej sieci, nie ma jednej jedynej osoby, która obsługuje sieć.
Historycznie, Meta nie była publicznym zwolennikiem zdecentralizowanych sieci dla swoich aplikacji mediów społecznościowych. W rzeczywistości, aplikacje firmy w dużej mierze polegają na ogrodach ogłoszeniowych, aby zmaksymalizować zyski z kampanii marketingowych i reklamowych skierowanych do użytkowników.
Jednak model biznesowy „walled garden” jest coraz częściej analizowany przez ustawodawców, ponieważ przepisy antymonopolowe zagrażają niektórym aspektom legalności tego modelu. Ale stworzenie zdecentralizowanej alternatywy dla Twittera okazało się być wyzwaniem.
W listopadzie Mastodon zobaczył ponad milion byłych użytkowników Twittera, ale nie udało mu się ich zatrzymać. W szczytowym momencie popularności platformy stanowiła ona prawdziwe zagrożenie dla Muska, który na krótko zakazał dzielenia się linkami do Mastodona na Twitterze.
Ale Twitter kultowe następujące i nazwa w branży utrzymały użytkowników na aplikacji, mimo znaczących problemów, które aplikacja napotkała w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Możliwe, Mastodon miał zbyt wiele na jego talerzu na raz, lub ludzie stali się szybko wyłączone przez aplikację czasami skomplikowane, zdecentralizowane doświadczenie użytkownika.
Jednak pod koniec ubiegłego roku założyciel Mastodona ujawnił, że firma odrzuciła wiele ofert inwestycyjnych z Doliny Krzemowej, aby zachować status platformy non-profit. Nie jest niespodzianką, że Meta jest firmą nastawioną na zysk i może wykorzystać ten status do przekazywania funduszy i zasobów do swojej zdecentralizowanej platformy.
Zdecentralizowane platformy nie wykorzystują typowych taktyk reklamowych na platformach społecznościowych Web2. Mastodon nie ma żadnych reklam i nie jest jasne, jak platforma Meta będzie zarabiać pieniądze.
Kolejna iteracja infrastruktury sieciowej, obecnie promuje wykorzystanie technologii blockchain do nagradzania klientów za udział w wymianie ze sprzedawcą online. Jest to zagmatwana technologia, która nie została jeszcze powszechnie przyjęta.
Ale to może być interesujące, aby zobaczyć firmę, która była w wielu burzach ognia wokół swoich wątpliwych metod reklamowych i czasami drapieżne algorytmy pivot do zdecentralizowanej platformy. Czy Meta może rozwijać się na forum, które jest pozbawione cech charakterystycznych dla fundamentu jej praktyk biznesowych?
Meta może być pierwszą potęgą Web2, która z powodzeniem przeskoczy do technologii Web3. Może więc nadszedł czas, abyśmy podszkolili się w korzystaniu ze zdecentralizowanych platform społecznościowych.