Masz Windows 11? Skonfiguruj go dobrze dzięki tym poradom i wskazówkom

Nie podoba Ci się, gdzie przenieśli przycisk startu? Chcesz użyć Teams do czatu? Oto jak zrobić te i inne rzeczy.

Jeśli zdecydujesz się na aktualizację do Windows 11(Otwiera się w nowej karcie), zauważysz zgrabny design z Chrome OS(Otwiera się w nowej karcie)-jak wyśrodkowany pasek zadań i zaokrąglone rogi w aplikacjach. Pod maską jest to w dużej mierze ten sam system operacyjny, ale jest kilka nowych funkcji, z których warto wiedzieć, jak korzystać. Te wskazówki ułatwią przejście z systemu Windows 10.

Wyrównaj przycisk Start

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy jest umiejscowienie przycisku Start . Od dawna umieszczony w lewym dolnym rogu ekranu, teraz jest wyśrodkowany z resztą ikon na pasku zadań. Ale nie martw się, możesz go zmienić z powrotem.

Kliknij prawym przyciskiem myszy pasek zadań i otwórz Ustawienia paska zadań. Wybierz z listy rozwijanej Zachowania paska zadań i zmień Wyrównanie paska zadań na Lewo.

Ikony paska zadań przesuną się w lewo, a przycisk Start wróci na swoje miejsce.

Dodaj więcej opcji

Right-click menu

Menu prawego przycisku myszy skupia się teraz tylko na najważniejszych ustawieniach. Jeśli potrzebujesz więcej ustawień – na przykład wydrukować, ustawić nowe tło lub wyświetlić pełną lokalizację pliku – wybierz opcję Pokaż więcej opcji, aby otworzyć menu rozwijane.

Dostosowywanie panelu szybkich ustawień

Quick settings panel

Windows 11 oddziela Szybkie ustawienia, które pojawiają się w Centrum akcji w Windows 10 od powiadomień tego panelu. Kliknij obszar paska zadań, na którym znajdują się ikony Wi-Fi, głośnika i baterii, aby otworzyć menu ustawień, które pozwala kontrolować Wi-Fi, Bluetooth, tryb samolotowy, tryb oszczędzania baterii i inne. Aby dodać lub usunąć przyciski ustawień, kliknij przycisk Edytuj szybkie ustawienia w kształcie ołówka. Odznacz to, czego nie chcesz, lub kliknij przycisk Dodaj, aby udostępnić nowe funkcje w menu szybkich ustawień.

Łatwiejsze tworzenie i zarządzanie wieloma pulpitami

Multiple desktops

Microsoft zastępuje stary przycisk Task View przeprojektowaną ikoną na pasku zadań, która ułatwia tworzenie i zarządzanie wieloma pulpitami(Otwiera się w nowej karcie). Wystarczy najechać na ikonę, aby zobaczyć wszystkie otwarte wirtualne pulpity lub utworzyć nowy pulpit. Pulpity te można następnie zmieniać w zależności od potrzeb, a aplikacje znajdujące się na jednym pulpicie można przeciągać na inny.

Pro tip: Możesz użyć różnych tapet dla każdego wirtualnego pulpitu. Kliknij prawym przyciskiem myszy na pulpicie, wybierz Personalizuj, a następnie Tło i wybierz inny obraz na każdym pulpicie. Pamiętaj, że działa to tylko w przypadku wyboru Tła, a nie motywów. Jeśli wybierzesz motyw, będzie on stosowany do wszystkich wirtualnych pulpitów; jednak po zastosowaniu motywu możesz zmienić tło dla każdego pulpitu. Kiedy to zrobisz, zobaczysz fajny cross-fade pomiędzy dwoma tłami podczas przełączania.

Zbierz swoje widżety

Gather your widgets

O ile w systemie Windows 10 widżety były tylko dodatkiem, o tyle w systemie Windows 11 już tak. Jeśli chcesz sprawdzić pogodę, wyniki sportowe, śledzić ceny akcji, obserwować ruch uliczny w pobliżu, zarządzać kalendarzem programu Outlook, wykreślać zadania z listy rzeczy do zrobienia lub czytać najnowsze wiadomości, nowa ikona widżetów na pasku zadań jest pod ręką. Widżety (Otwiera się w nowej karcie) można dostosować do swoich potrzeb, zmienić ich układ na stronie i zarządzać preferencjami dotyczącymi kanałów informacyjnych (Otwiera się w nowej karcie) za pośrednictwem usługi Microsoft News. W ostatnich wersjach poglądowych systemu Windows 11 w panelu pojawiają się widżety innych firm, w tym wpisy z serwisu Spotify i Facebook Messenger – powinny one być dostępne w aktualizacji, która pojawi się wkrótce.

Poznaj nowe sposoby rozmieszczania okien

Snap your window layouts

Microsoft wspiera funkcję przyciągania i zmiany rozmiaru od czasów systemu Windows 7, ale w systemie Windows 11 zyskuje ona na znaczeniu dzięki układom przyciągania (Otwiera się w nowej karcie). Nadal można przeciągać okna na boki i do rogów, aby uzyskać układy pół- i ćwierćekranowe. W systemie Windows 11 dodano menu podwieszane nad przyciskiem Maksymalizuj, które oferuje opcje układu – na przykład jedno duże okno po lewej stronie, dwa nad sobą po prawej stronie lub trzy w rzędzie. Wybór zależy od wielkości wyświetlacza.

Kliknij, aby wybrać preferowany układ, a następnie przenieś swoje aplikacje na miejsce. Jeśli wolisz, możesz wyłączyć to zachowanie w Ustawieniach, a niektóre skróty klawiaturowe pozwalają szybko przyciągać okna. Na przykład klawisz Windows-Lewa strzałka przyciąga okno do lewej połowy ekranu.

Czatowanie z zespołami

Chat with teams

Microsoft Teams (Otwiera się w nowej karcie), firmowa darmowa aplikacja do przesyłania wiadomości, dzwonienia i prowadzenia wideokonferencji, jest wbudowana w system Windows 11 (Otwiera się w nowej karcie). Uruchamiaj połączenia wideo i rozpoczynaj czaty z poziomu nowej ikony czatu na pasku zadań bez konieczności otwierania aplikacji Microsoft Teams. Możesz zsynchronizować swoje kontakty za pośrednictwem aplikacji mobilnej Teams, ale jeśli Twoje kontakty nie korzystają z Teams, możesz wysłać im zaproszenia za pośrednictwem poczty elektronicznej lub tekstu. Możesz również prowadzić rozmowy SMS-owe z kontaktami, nawet jeśli nie zarejestrują się w Teams, a także dołączyć do czatu wideo za pośrednictwem łącza internetowego.

Załatwiaj sprawy dzięki sesjom fokusowym

Focus sessions

W natłoku wiadomości i rozmów wideo w ciągu dnia pracy łatwo się rozproszyć. Sesje Fokusowe w systemie Windows 11 zachęcają do wyznaczenia czasu na pracę wymagającą nieprzerwanego, głębokiego skupienia. Jest ona obecnie dostępna w nowej aplikacji Alarmy i Zegar i oferuje szybki sposób na uzyskanie co najmniej 30 minut czasu pracy bez rozpraszania uwagi. Jeśli przekroczysz 45 minut, aplikacja automatycznie zaplanuje pięciominutową przerwę mniej więcej w połowie sesji. Oto przewodnik krok po kroku (Otwiera się w nowej karcie), jak skonfigurować ją na komputerze.

Dodaj karty do Eksploratora plików

Add tabs to file explorer

Najważniejszą funkcją dodaną w aktualizacji Windows 11 22H2 (Otwiera się w nowej karcie) jest to, że Eksplorator plików w końcu dostaje zakładki, tak jak jego odpowiednik w macOS Finder ma od lat. Posiadanie zakładek pozwala uniknąć zaśmiecania pulpitu wieloma oknami Eksploratora plików, gdy trzeba przejrzeć więcej niż jeden na raz. Wystarczy kliknąć prawym przyciskiem myszy folder i wybrać opcję Otwórz w nowej karcie, tak jak w przeglądarce internetowej.

Pro tip: Możesz przeciągnąć plik między kartami. Wystarczy przeciągnąć go do wybranej karty, a następnie w dół do listy plików dla tej karty. Podobnie jak w przeglądarce internetowej, możesz przeciągać karty na boki, aby zmienić ich układ, a także nacisnąć klawisz Alt-Lewa Strzałka, aby wrócić do karty.

Wraz z początkowym wydaniem Windows 11 Microsoft usprawnił wstążkę u góry menu Eksploratora plików. Opcje Wytnij, Kopiuj, Wklej, Zmień nazwę, Udostępnij, Usuń, Sortuj i Wyświetl są wyróżnionymi przyciskami na górze, dzięki czemu nie trzeba przedzierać się przez wiele menu, z których rzadko się korzysta. W systemie Windows 11 dodano także przycisk Nowy do tworzenia nowych folderów i skrótów, a także dokumentów na podstawie zainstalowanych programów. Wyświetlane przyciski zmieniają się także w zależności od kontekstu, więc na przykład podczas wyszukiwania w prawym polu wyszukiwania dostępny jest przycisk Opcje wyszukiwania.

Parowanie urządzeń wejścia/wyjścia

Pair input/output devices

Windows 11 otrzymuje w pełni funkcjonalne menu Dźwięk z możliwością parowania nowych urządzeń wejściowych i wyjściowych.

Otwórz Ustawienia > System > Dźwięk i kliknij Dodaj urządzenie w sekcji Wyjście, aby połączyć zewnętrzne głośniki lub inne urządzenia. Możesz też kliknąć Dodaj urządzenie w sekcji Wejście, aby podłączyć zewnętrzny mikrofon.

Następnie masz do wyboru połączenie przez Bluetooth, bezprzewodowe stacje dokujące i inne. Przewiń w dół do sekcji Zaawansowane i kliknij Wszystkie urządzenia dźwiękowe, aby wyświetlić pełną listę wszystkich urządzeń wejściowych i wyjściowych, które zostały podłączone do komputera.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top