Czy AI może tworzyć lepszą sztukę niż człowiek? Zapytaliśmy Setha Dobrina z IBM

Sztuczna inteligencja przenika do każdej branży, a świat sztuki i kultury nie jest wyjątkiem. Innymi słowy, sztuka AI jest gotowa do eksplozji.

Generatory tekstu na obraz, takie jak DALL-E czy Midjourney, tworzą niezwykłe dzieła sztuki wizualnej. ChatGPT szturmem zdobył świat dzięki możliwości odpowiadania na pytania, pisania esejów i streszczania tekstów, między innymi. Sztuka generowana przez SI jest nawet wystawiana w światowej sławy muzeach.

Te przykłady pokazują, jak potężna może być generatywna AI i stawiają to palące pytanie: czy AI wkrótce zastąpi ludzkich artystów?

Seth Dobrin, pierwszy w historii Global Chief AI Officer w IBM, ma na to pytanie odpowiedź. Spotkaliśmy się z nim podczas TNW Conference 2022 i rozmawialiśmy o potencjale sztuki tworzonej przez komputer.

Jeśli chcesz poznać jego przewidywania w całości, sprawdź wideo osadzone na górze tego artykułu. Alternatywnie, możesz obejrzeć go tutaj.

Sztuka wizualna generowana przez AI już istnieje w różnych formach. Istnieją przykłady artystów – takich jak Refik Anadol – którzy są rzeczywistymi twórcami, ale wykorzystują sztuczną inteligencję do wzbogacenia swoich dzieł. Są też narzędzia takie jak DALL-E, które „docierają do celu”, choć trudno powiedzieć, czy ich dzieła są rzeczywiście nieodróżnialne od ludzkich.

Dobrin ma podobne zdanie na temat artykułów informacyjnych, zauważając, że wiadomości finansowe są już w pewnym stopniu generowane automatycznie. I choć nie wierzy, że tekst generowany przez SI jest tak wciągający, jak tekst pisany przez pisarza, wyjaśnił, że GPT-3 i Large Language Models (LLM) mogą generować historie, które dziennikarze mogą wykorzystać jako punkt wyjścia.

Ale jeśli chodzi o filmy i powieści, AI ma przed sobą dłuższą drogę. Dzieje się tak dlatego, że „AI musi naprawdę nauczyć się emocji, naprawdę być w stanie je symulować i wywoływać empatię – lepiej niż może to zrobić dzisiaj” – powiedział Dobrin. Przewiduje on, że na stworzenie powieści potrzeba jeszcze pięciu lat, a na produkcję filmów od pięciu do dziesięciu.

Ale jakie są przewidywania Dobrina dotyczące muzyki klasycznej? I czy uważa, że AI będzie jedynie wspomagać człowieka w procesie twórczym – czy też ostatecznie go zastąpi?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top